Zarządzanie czasem w pracy czyli jak być efektywniejszym?

Przychodzisz do biura rano, zaczynasz swój dzień od kubka kawy i włączenia komputera. Wszystko odbywa się w ospałym tempie. Przecież jeszcze niedawno chrapałeś smacznie w łóżku, więc jak nagle masz wymagać od siebie przypływu energii.

Efektywność i zarządzanie czasem w pracyZa zadania zabierasz się powoli i mozolnie. Niezauważalnie wybija godzina 12 i moment, w którym trzeba zaparzyć drugą kawę. Wypada też coś przekąsić, gdyż Twój brzuch wymaga jakiejś dawki pożywienia. Po posiłku, zaczyna się ostry zjazd w dół.

Odliczanie godzin do tej 16 czy 17. I nagle koniec dnia w pracy, a Ty masz wrażenie, że nic nie zrobiłeś. Zamiast skupiać się na pracy i ważnych zadaniach, odliczałeś czas do końca. A ten i tak ciągnął się niemiłosiernie. Jak więc zarządzać czasem, by starczyło go na wszystkie zadania i nawet kilka przerw?

Po pierwsze

Pierwszą zasadą jest ustalenie priorytetów w kwestii zadań. Jeśli tego nie zrobimy, będziemy plątać się między ważnymi zadaniami a błahostkami. Wyznaczenie priorytetów daje poczucie zorganizowania i ułatwia nam prace. Co za tym idzie zaczynamy oszczędzać czas. Ważne jest również to, by priorytetowe sprawy załatwiać rano, ponieważ z każdą kolejną godziną pracy, będziemy bardziej zmęczeni i rozdrażnieni.

Po drugie

Drugą, ważną zasadą jest praca w blokach. Polega to na tym, że jeśli mamy normowany czas pracy np. w biurze od 8 do 16, to warto wypracować sobie swój własny rytm. Przykładowo jeśli będziemy od ósmej w biurze, o zacznijmy działać od razu.

Pierwsze priorytetowe zadanie załatwiamy od razu. To z rana jesteśmy najbardziej wydajni, mimo iż czasem ospali. Łatwiej nam jest się skupić, gdyż przychodzimy ze „świeżym umysłem”. A to ważny czynnik efektywnej pracy. Bloków powinno być kilka i pomiędzy nimi powinna być przerwa.

Po trzecie

Trzecią zasada jest ograniczenie elektroniki. Brzmi to dość paradoksalnie w kontekście pracy biurowej, jednakże zamiast otaczać się telefonem, tabletem i komputerem, wybierzmy jeden z tych gadżetów i po prostu na nim pracujmy, z niego korzystajmy.

A w przerwie między blokami pracy, odłóż wszelaką elektronikę. Każda minuta w pracy, bez komputera jest na wagę złota, dla Twoich oczu.

Efektywniejsza praca wynika głównie z wyrobienia sobie dobrych nawyków. Praca w blokach czasowych, ustalanie priorytetów i ograniczenie elektroniki, wpłyną bardzo mocno na efekty pracy. Zadania będą kończone szybciej, zobaczysz u siebie wzrost skupienia.

A czas w pracy będzie mijał szybciej, niżeli w chaosie. Zorganizowanie i konsekwencja spowodują, iż upragniona godzina skończenia pracy wybije szybciej.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *